Bewijsstukken voor vrijstelling
De student verzamelt bewijsstukken om de vrijstellingsaanvraag te ondersteunen. De eisen waaraan deze bewijsstukken moeten voldoen zijn vastgelegd in de onderwijs- en examenregeling. Over het hoe en waar de student bewijsstukken kan indienen en opslaan, beslist de mbo-school. Sommige scholen richten hiervoor bijvoorbeeld een elektronische leeromgeving in. Maak hierover, voorafgaand aan het verzamelen van bewijsmateriaal, duidelijke afspraken met de student.
Bewijsstukken binnen Anders verantwoord diplomabesluit
In het kader van anders verantwoorden kan de student mogelijk ook bewijzen verzamelen uit het onderwijsproces, inclusief bpv, en deze inbrengen ter ondersteuning van het diplomabesluit. De eisen waaraan deze bewijsstukken moeten voldoen zijn geformuleerd als onderdeel van het onderliggende exameninstrument (veelal een ontwikkel- en kwalificatieportfolio).
De onderwijsprocessen voor het leren vallen buiten het bereik van de Procesarchitectuur Examinering. Daar waar bewijzen uit het onderwijs worden verzameld om een oordeel over een kwalificatieonderdeel mogelijk te maken, is er veelal sprake systematisch formatief evalueren. Om onderwijsteams te ondersteunen is een toolkit Formatief Evalueren ontwikkeld door Liesbeth Baartman (Hogeschool Utrecht) en Judith Gulikers (Wageningen University), op maat gemaakt voor het mbo in samenwerking met Hetty van Luijk en het kennispunt. Links naar deze toolkit zijn in dit deelgebied opgenomen.
Bewijsstukken voor vrijstelling
De student verzamelt bewijsstukken om de vrijstellingsaanvraag te ondersteunen. De eisen waaraan deze bewijsstukken moeten voldoen zijn vastgelegd in de onderwijs- en examenregeling. Over het hoe en waar de student bewijsstukken kan indienen en opslaan, beslist de mbo-school. Sommige scholen richten hiervoor bijvoorbeeld een elektronische leeromgeving in. Maak hierover, voorafgaand aan het verzamelen van bewijsmateriaal, duidelijke afspraken met de student.
Bewijsstukken binnen Anders verantwoord diplomabesluit
In het kader van anders verantwoorden kan de student mogelijk ook bewijzen verzamelen uit het onderwijsproces, inclusief bpv, en deze inbrengen ter ondersteuning van het diplomabesluit. De eisen waaraan deze bewijsstukken moeten voldoen zijn geformuleerd als onderdeel van het onderliggende exameninstrument (veelal een ontwikkel- en kwalificatieportfolio).
De onderwijsprocessen voor het leren vallen buiten het bereik van de Procesarchitectuur Examinering. Daar waar bewijzen uit het onderwijs worden verzameld om een oordeel over een kwalificatieonderdeel mogelijk te maken, is er veelal sprake systematisch formatief evalueren. Om onderwijsteams te ondersteunen is een toolkit Formatief Evalueren ontwikkeld door Liesbeth Baartman (Hogeschool Utrecht) en Judith Gulikers (Wageningen University), op maat gemaakt voor het mbo in samenwerking met Hetty van Luijk en het kennispunt. Links naar deze toolkit zijn in dit deelgebied opgenomen.